22.05.2025 o godz. 18:00 odbędzie się wernisaż, który będzie tłumaczony na PJM
czas trwania wystawy: 22.05 – 29.06.2025
Zespół kuratorski:
Maciej Olewniczak, Emilia Orzechowska [Centrum Sztuki Galeria EL]
Agnieszka Dela-Kropiowska, Joanna Filipczyk [Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu]
Wystawa „Życiorysy równoległe” to spotkanie dwóch artystycznych kosmosów, w których – geometrii, konstrukcji i konceptowi powierzono rolę języka uniwersalnego. To wyjątkowa ekspozycja odsłaniająca głębię formalnych poszukiwań i historycznych kontekstów Bena Muthofera i Gerarda Jürgena Bluma-Kwiatkowskiego.
Geometria jako fundament artystycznej wizji
Abstrakcja geometryczna nie jest tu jedynie estetyczną strategią, lecz pryncypialnym założeniem: mistrzowski rygor matematyczny łączy obie biografie. Muthofer, zafascynowany tradycją origami oraz twórczością Alexandra Caldera, konstruował metalowe siatki, w których każdy kąt i każda krawędź współtworzyły wielowymiarową pulsację światła i cienia. Jego rzeźby – modularne, składane, pozornie proste – wciągają odbiorcę w rytmiczny taniec form i przestrzeni. Z kolei Blum-Kwiatkowski, twórca idei „sztuki reduktywnej”, traktował formę jako akt społeczny. Jego instalacje, także te w ramach Biennale Form Przestrzennych (1965–1973) w Elblągu to nie tylko konstrukcje metalowe, lecz przede wszystkim scenariusze spotkań dzieła z widzem i miastem. Geometryczne plany przenikały tu architekturę gotyckiego kościoła (Galeria EL), a także miejskie place Elbląga, tworząc mobilne pola percepcji.
Rzeźba w służbie przestrzeni publicznej
W drugiej połowie XX wieku obaj artyści podejmowali temat rzeźby jako interwencji w przestrzeń miejską. Muthofer realizował swoje projekty głównie w zachodniej Europie, gdzie jego geometryczne kompozycje stawały się przystankiem – zaproszeniem do refleksji nad tożsamością samego miejsca i jego użytkowników. Blum-Kwiatkowski, założyciel Galerii EL (1961) oraz pomysłodawca Biennale Form Przestrzennych, przekroczył granicę białej ściany galerii. Jego stacje sztuki (Volkshochschulen, Cornberg, Rittersheim) i „stacjonizmy”, rozsiane w Brandenburgii, symbolizowały dialog z krajobrazem kulturowym – tam geometria stawała się znakiem fragmentarycznej historii Europy Środkowej.
Transgraniczne życiorysy – od „Elbinga und Oppeln” przez Elbląg i Opole po Hünfeld i Ingolstadt
Obaj artyści doświadczyli przymusowych migracji: Muthofer opuścił Opole w 1945 roku, a Blum-Kwiatkowski przyjął wówczas nowe – polskie – imię i nazwisko, by w 1974 roku osiedlić się w Hünfeld. Te losy zdeterminowały ich artystyczne poszukiwania – tożsamość i granice, a formy stały się motywami przewodnimi ich twórczości.
Współczesny odbiorca, krocząc między nawą boczną, a emporami Galerii EL, odnajdzie echa „Elbinga und Oppeln”, zobaczy, jak geometria – tak często kojarzona z chłodną matematyczną precyzją – staje się świadectwem pamięci, adaptacji i otwartości na europejski pluralizm.
Dialog Elbląg – Opole – Ingolstadt
W tym roku Galeria EL świętuje 60. rocznicę I Biennale Form Przestrzennych. Towarzyszy jej reedycja pierwszego katalogu z 1965 roku oraz program edukacyjny. Dzięki współpracy z Galerią Sztuki Współczesnej w Opolu (gdzie część spuścizny Muthofera znalazła schronienie) i Museum für Konkrete Kunst w Ingolstadt, wystawa nabiera wymiaru ponadnarodowego. Naszym celem jest nie tylko retrospekcja, lecz także zbudowanie pomostu między historią ruchów awangardowych XX w. a współczesnymi dyskusjami o migracjach, granicach i miejscach sztuki.
Ku przyszłości – inspiracje dla kolejnych pokoleń
Dziedzictwo Muthofera i Blum-Kwiatkowskiego to niezamknięty rozdział historii sztuki, lecz żywe laboratorium formy. Ich modularne rozwiązania, minimalistyczne struktury i konceptualne gesty inspirują dziś artystów pracujących w new media, designie parametrycznym czy architekturze tymczasowej. W gotyckich ruinach Galerii EL, pośród stalowych struktur i betonowych obiektów, pragniemy pokazać, że abstrakcja, geometria, koncept i redukcja są narzędziami wyzwalającymi wyobraźnię, inicjującymi dialog z przestrzenią i wspólnotą. Niech „Życiorysy równoległe” staną się zaproszeniem do odkrywania tych wielowymiarowych historii formy, pamięci i tożsamości.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu kulturalnego polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej 2025 w ramach programu dotacyjnego SYNERGIE.
_______________________
Ben Muthofer, Gerard Jürgen Blum-Kwiatkowski
Parallel Lives
22 May – 29 June 2025
Curators:
Maciej Olewniczak, Emilia Orzechowska [EL Gallery Art Centre]
Agnieszka Dela-Kropiowska, Joanna Filipczyk [Contemporary Art Gallery in Opole]
Parallel Lives is a meeting of two artistic universes, in which geometry, construction and concept serve as a universal language. This unique exhibition reveals the depth of formal explorations and historical contexts in the art of Ben Muthofer and Gerard Jürgen Blum-Kwiatkowski.
Geometry as the Foundation of Artistic Vision
Geometric abstraction is not merely an aesthetic strategy, but a fundamental premise: both biographies are connected through masterful mathematical rigour. Muthofer, fascinated by the tradition of origami and the work of Alexander Calder, constructed metal meshes in which every angle and edge contributed to a multidimensional pulsation of light and shadow. His modular, foldable, seemingly simple sculptures draw the viewer into a rhythmic dance of form and space. Blum-Kwiatkowski, on the other hand, who coined the idea of ‘reductive art’, treated form as a social act. His installations, including those created for the Elbląg Biennale of Spatial Forms (1965–1973), were not only metal structures but, above all, scenarios for encounters between the work, the viewer and the city. Geometric plans permeated the architecture of the Gothic church housing the EL Gallery, as well as the urban squares of Elbląg, creating mobile fields of perception.
Sculpture in the Service of Public Space
In the second half of the 20th century, both artists explored sculpture as an intervention in urban space. Muthofer carried out his projects mainly in Western Europe, where his geometric compositions acted as an ‘art stop’ – an invitation to reflect on the identity of the place and its users. Blum-Kwiatkowski, the founder of EL Gallery (1961) and originator of the Biennale of Spatial Forms, crossed the boundary of the gallery’s white wall. His art stations (Volkshochschulen, Cornberg, Rittersheim) and ‘stationisms’, scattered across Brandenburg, symbolised a dialogue with the cultural landscape, with geometry symbolising the fragmented history of Central Europe.
Transnational Biographies: from ‘Elbing und Oppeln’ through Elbląg and Opole to Hünfeld and Ingolstadt
Both artists experienced forced migrations. In 1945, when Muthofer left Opole, Blum-Kwiatkowski adopted a new, Polish name and surname, before eventually settling in Hünfeld in 1974. These life paths shaped the explorations of both artists – identity and borders – while form became the leading theme of their work.
The contemporary viewer, walking between the side nave and triforia of EL Gallery, will find echoes of ‘Elbing und Oppeln’, and see how geometry – so often associated with cold mathematical precision – becomes a testament to memory, adaptation and openness to European pluralism.
Elbląg – Opole – Ingolstadt: a Dialogue
This year EL Gallery celebrates the 60th anniversary of the First Biennale of Spatial Forms, accompanied by a re-edition of the first catalogue from 1965 and an educational programme. Thanks to cooperation with the Contemporary Art Gallery in Opole (where part of Muthofer’s legacy has found refuge) and the Museum für Konkrete Kunst in Ingolstadt, the exhibition takes on a transnational dimension. Our aim is not only to reflect on the past, but also to build a bridge between the history of 20th-century avant-garde movements and today’s discussions on migration, borders and spaces of art.
Towards the Future – Inspirations for Future Generations
The legacy of Muthofer and Blum-Kwiatkowski is not a closed chapter of art history, but a living laboratory of form. Their modular solutions, minimalist structures and conceptual gestures inspire today’s artists working in new media, parametric design or temporary architecture. Among the steel structures and concrete objects in the Gothic ruins of EL Gallery, abstraction, geometry, concept and reduction are shown as tools that liberate imagination, initiating a dialogue with space and community. Parallel Lives is an invitation to explore these multidimensional histories of form, memory and identity.
Co-financed with funds from the Minister of Culture and National Heritage as part of the cultural program of the Polish presidency in the Council of the European Union 2025, within the SYNERGIE grant program.