Jan Wagner
Opis formy: Realizacja Jana Wagnera z Czech była pierwotnie składową realizacji zbiorowej artystów czeskich i słowackich, zaproszonych na I Biennale Form Przestrzennych. Artyści otrzymali możliwość zagospodarowania ruin XV-wiecznego kościoła Bożego Ciała. Wagner ulokował swoją realizację w pobliżu południowej ściany ruin kościoła, w sąsiedztwie prac Stanislava Makarova i Jana Hendrycha. Obecna lokalizacja, czyli teren w pobliżu stacji paliw na skrzyżowaniu ulic Robotniczej i Teatralnej, to efekt decyzji o przeniesieniu formy w latach 90. Sama kompozycja zaproponowana przez czeskiego artystę ma postać grubej płyciny z wyrytym w jej płaszczyźnie owalem, do której od góry dospawano pięć hakowatych, wygiętych ku dołowi ramion. Rzeźba budzi u elblążan skojarzenia z „łapą” uzbrojoną w pazury. Konserwację tej rzeźby przeprowadzono w 2005 roku.
Informacje o autorze: (1941-2005) Urodzony w Pradze, studiował na AVU Praha u profesorów Vaclava Makovskýego i Karela Hladíka, następnie na Akademie der Bildenden Künste w Wiedniu u prof. F. Welza. Brał udział w I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu w 1965 roku. Wieloletni profesor Akademii Rzeźbiarskiej w Hořicach. Zdobywca najwyższej odznaki wiedeńskiej Akademii w 1969 roku oraz Akademii im. Masaryka w Pradze. Zajmował się medalierstwem i rzeźbą.